Thursday, March 5, 2015

HARGA MILIK SIAPA?

Siapa disini yang merasakan, setiap kali dia masuk ke mana-mana pasaraya dia akan mampu membeli barangan keperluannya dengan harga yang dia mahu? Misalnya, kita ke kedai runcit ABC untuk membeli setin sardin. Ketika kita decide nak pegi ke kedai ABC tu, kita dah plan nak beli sardin cap ayam saiz sederhana dengan harga RM2. Setibanya di kedai tersebut, kita pun terus mencapai barang yang kita mahu dan terus kekaunter untuk membayar. Setibanya di kaunter kita terus menghulurkan wang rm2 kepada cashier - harga yang terpapar adalah RM5- dan terus berlalu pulang. Apa yang akan berlaku?

Adakah cashier akan membiarkan kita pulang? atau
Cashier akan memanggil kita untuk menjelaskan baki harga? atau
cashier tengah leka, dia pun buat tak reti je?

Dalam perniagaan, harga merupakan satu nilai yang tidak tetap dan tidak boleh di tetapkan oleh sesiapa melainkan peniaga tersebut. Jika peniaga mahu menjual lebih mahal dari harga pasaran ataupun lebih murah, itu bergantung kepada budi bicara si penjual. Pembeli hanya boleh melakukan penawaran harga sahaja dan jika dipersetujui oleh penjual, dapatlah pembeli membeli dengan harga yang lebih murah (jarang pembeli tawar harga lebih tinggi).

Bagi pekebun, hak begini tidak dimiliki. Walaupun mereka merupakan penjual, tidak pernah lagi kita dengar pekebun dapat menetapkan harga yang mereka kehendaki. Harga yang mereka jual semuanya bergantung kepada orang lain, samada pemborong mahupun peraih. Tapi selalunya oleh pemborong.

Jika sidang pembaca mengkaji lebih teliti, ya memang senarionya begitu. Di belahan benua mana pun, memang begitulah keadaannya, Kalau ada pun, mereka-mereka yang sedikit bernasib baik, dapat menguasai harga hasil keluaran mereka melalui program kontrak farming dan sebagainya. Tapi tidak semua pengusaha berpeluang begitu. Kalau yang dah ada kontrak, diminta untuk serahkan kontrak mereka itu kepada pengusaha lain, mahu tak mereka? Confirm tidak, saya juga tidak akan berbuat begitu.

Tapi apa yang saya nak katakan ialah, memang tidak dapat dikawal harga malah, dalam Islam, tidak boleh harga itu ditetapkan. Sebab itu, saya amat tekankan, harga merupakan elemen yang tidak dpat dikawal, jadi fokus kepada perkara yang kita boleh kawal iaitu kos operasi. Jika kos operasi tidak diurus dengan teliti, saya yakin, akan lebih ramai yang gagal berbanding yang berjaya. Walaupun orang kata, patah tumbuh hilang berganti, tapi berapa lamakah senario ini akan terus berlaku.

Wednesday, March 4, 2015

MELENTUR BIAR DARI REBUNG

Hai,
Teknologi memang penting dalam apa bidang sekali pun. Kalau la kerja memasang kereta masih guna cara lama, maknanya tak banyak la kereta yang ada di jalan raya. Apa jua bidang kat dunia ni semakin hari semakin pesat berkembang kerana adanya teknologi.

Pertanian juga sama dalam hal teknologi ni. Kalau dulu pertanian cuma guna cara penanaman di tanah, sekarang ni dah ada cara baru, fertigasi, dan orang dah tak pakai tanah dah pun. Kalau kita lihat hidroponik, lagi la canggihnya, tak perlu pun guna medium seperti tanah ataupun sabut kelapa macam fertigasi.

Semakin hari semakin mudah pertanian ni. Tapi masih lagi di pandang sepi oleh masyarakat khususnya di Malaysia. Jika ditanya, ramai yang minat, tapi untuk mengusahakannya tak ramai yang sanggup. Kat Malaysia ni memang dari dulu ke rakyatnya menolak perusahaan tani? Kalau dikaji sejarah, jelas sekali tidak. Sebab pertanian merupakan aspek utama dalam ekonomi negara kita ni sejak berkurun lamanya. Apa silapnya?

Pernah dengar kata-kata sebegini?
"Nak, kau belajar lah rajin-rajin, nanti tak perlu la bersusah payah nak ke bendang lagi macam ayah"
Sedar atau tidak, seruan kepada bertani tidak boleh bersifat bidan terjun. Ia perlu dipupuk dari kecil. Cuba bayangkan jika kata-kata begini dihamburkan kepada kita semasa kita kecil
"Nak, kau kena belajar rajin-rajin supaya akal kau mampu untuk mengembangkan kebun yang ayah tengah usahakan ni"

Jika itu ayatnya saya yakin, sudah pasti industri pertanian menjadi fenomena dalam masyarakat kita. Sudah pasti banyak teknologi-teknologi canggih terhasil dan mampu memberi kesegaran kepada perusahaan tani tempatan khususnya dan dunia amnya. Percaya tak kalau saya kata kita masih belum terlambat?

Melentur biar dari rebung.

Saturday, February 28, 2015

PERUSAHAAN TANI UNTUK MASYARAKAT

Kenapa mesti kejar harga dan produksi sedangkan semua itu bukan ketentuan kita. Siapa yang membaca artikel ini berani jamin bahawa mereka mampu mengawal dua elemen tadi? Kalau pun tuan-tuan dapat kontrak pembekalan, adakah orang lain akan mempunyai nasib yang sama seperti tuan-tuan? Berapa banyak program perjanjian pembekalan di muka bumi ni? Dan kalau dibahagi kepada jumlah pengusaha, adakah ia dapat memenuhi keinginan semua pengusaha tani? Jadi jelas sekali kejayaan mengawal itu hanya bersifat personal dan individualistik. Kita sedang bicara tentang keberlansungan untuk seluruh industri.

Sebab itu saya sering mengempenkan kawalan dari aspek yang kita mampu kawal iaitu kos operasi. Jika kos pekerja dapat dikurangkan, bukankah ia sangat baik? Kos baja kalau dapat dikurangkan atau disifarkan, tidakkah ia baik untuk industri? Jika pengangkutan dapat dioptimumkan, bukankah ia dapat membantu petani? Jika sewaan tanah tidak lagi menghantui pengusaha, tidakkah ia mampu menjana lebih pendapatan kepada pengusaha tani? Jika segala kos operasi dapat dikurangkan atau disifarkan, jelas sekali igauan harga dan produksi sayur tidak lagi mengganggu pengusaha.

Ia amat memeningkan apabila setiap kali tiba musim menuai, antara perkara yang menjadi bualan ialah harga dan kuantiti barang di pasaran. Ia menjadi ketakutan para usahawan tani sehingga mereka menghabiskan banyak masa berbincang bagaimana caranya mengenal pasti masa penanaman yang sesuai agar pengeluaran tepat pada sasaran masa yang menawarkan harga yang baik. Adakah ini matlamat perusahaan tani yang sebenar? Jika itu menjadi dorongan, bagi saya ia adalah dorongan yang palsu dan membuta tuli. Dorongan kepada penghasilan dalam perusahaan tani adalah untuk kesejahteraan masyarakat seluruhnya.

Jadi saranan saya ialah, berusahalah kearah pengsifaran kos operasi agar pengusaha tani tidak lagi sibuk dengan keadaan harga yang tidak menentu dan pengeluaran yang belum pasti dan ada lebih masa kepada menjaga keadaan umat.

Friday, February 27, 2015

MODAL PERTANIAN SIFAR

Ada ke modal pertanian sifar?
Rasanya hampir mustahil jika kita membaca tajuk diatas. Tapi adakah ianya mustahil?

Pertanian sangat penting dalam memastikan kestabilan sesebuah negara kerana ia merupakan sumber pengeluaran bahan asas kepada manusia iaitu makanan. Jika sesebuah negara itu hanya bergantung harap kepada pengimportan makanan, sudah pasti ia sedang mengundang bahaya pada masa hadapan. Ini kerana, jika sumber makanan itu disekat oleh negara pengeksport, negara pengimport akan mengalami masalah yang sangat parah.

Jadi apa yang boleh membangkitkan usaha tani di sesebuah negara jika  bukan isu modal dititik beratkan. Ramai dikalangan kita yang berminat untuk berkebun mengeluh tentang modal bukan? Jadi kalau modal menjadi kekangan, kenapa masalah ini tidak diatasi dengan sebaiknya.

Bukanlah maksud saya modal ini sifar bermakna semuanya percuma, tidak, apa yang cuba saya bincangkan ialah siapa yang sepatutnya menanggung modal tani tersebut? Adakah pengusaha tani, pihak berkuasa atau pihak lain yang berupaya mengeluarkan modal tapi tidak ada upaya untuk menjalankan program usaha tani tersebut?

Modal tetap ada, cuma siapa yang akan menanggungnya. Cuba bayangkan, semua orang yang berminat mengusahakan pertanian tidak perlu mengeluarkan modal. Tidakkah ini akan merancakkan lagi program pengeluaran makanan? Sudah pasti.

Jika ada pihak yang membiaya modal perusahaan tani, maka bagi pengusaha, ia merupakan MODAL PERTANIAN SIFAR.

Wednesday, February 25, 2015

Tuesday, February 24, 2015

Monday, February 23, 2015